Moment har opkøbt det succesfulde vikar- og rekrutteringsbureau, Xterna, der er specialiseret inden for faglærte håndværkere og udenlandsk arbejdskraft.
Sådan rekrutterer, onboarder og leder du freelancere og vikarer
Freelancere og vikarer bliver oftere og oftere brugt af virksomheder, som har behov for hjælp til en opgave eller et projekt i en periode. Men hvordan rekrutterer, onboarder og leder du, når det gælder fleksibel arbejdskraft? Sara Vinding er HR Director i Moment, og hun giver her sine bedste råd til, hvordan du kan optimere de tre områder, så en freelancer eller vikar skaber mest værdi i din virksomhed.
Vær til stede de rette steder og tiltræk de bedste
Det rette match er lige så vigtigt, når du skal rekruttere løstansatte som fastansatte, men hvor du finder kandidaterne kan variere. Antallet af digitale platforme, der matcher virksomheder med de bedste kandidater, stiger og stiger. Der findes dog en række platforme, som retter sig mod fleksibel arbejdskraft, hvor freelancerne og vikarerne er, og hvor virksomheder kan lægge opgaver ud.
Sociale medier og særligt LinkedIn fylder også mere og mere, og derfor er det væsentlig for virksomheder at være synlige disse steder. Det er dog ikke nok at have en profil og dele jobopslag fra den.
Ifølge Sara handler rekruttering på sociale medier også om employer branding. Det vil sige, at en virksomhed gennem sine ansatte brander sig som en attraktiv arbejdsplads. For at det kan lade sig gøre, skal din virksomhed skabe noget indhold, som dine medarbejdere har lyst til at være ambassadører for og dele. Udover selve jobopslagene er særligt de formålsdrevne opslag vigtige, da de viser, hvordan din virksomhed gør en forskel i verden, så kandidaterne kan se, hvorfor de skal vælge at arbejde for jer frem for en anden virksomhed.
Vær de rette steder
Sociale medier fylder mere og mere i rekruttering, og derfor er det væsentligt for virksomheder at være synlige disse steder. Her handler det i høj grad om at brande sig som en en attraktiv arbejdsplads, hvor man som medarbejder har lyst til at arbejde.
Optimér time to performance med en god onboarding
En god start er afgørende for både fastansattes og løst ansattes trivsel. Når det gælder vikarer eller freelancere handler det desuden om at komme hurtigt i gang. Sørg derfor for at have en fast og effektiv onboardingsproces med en klar plan for den pågældende medarbejder – især hvis du rekrutterer mange. Planen skal også kommunikeres tydeligt ud både til vikaren eller freelanceren og til de øvrige involverede i virksomheden, da det giver en høj grad af tryghed for den nye medarbejder.
Ifølge Sara kan flere dele af onboardingen med fordel klares online. Det viste sig især under coronanedlukningen, hvor mange virksomheder tog teknologier som Zoom og cloudløsninger til sig og rekrutterede, onboardede og ledte på afstand. Denne erfaring kan du tage med videre, så din søgning efter kandidater i nogle typer jobs ikke nødvendigvis skal være begrænset af geografi, men efter de dygtigste kompetencer, som du kan lede fra distancen.
Som eksempler på dele af onboarding, som ifølge Sara fortsat bør være fysiske, er morgenmadsvelkomst, rundvisning på kontoret, sidemandsoplæring og introduktion til andre afdelinger og medarbejdere. Til gengæld kan kurser i processer og systemer, introduktion til virksomhedens historie og kultur samt andre indlæg sagtens køre online og endda været optaget på forhånd.
Optimér med en god onboarding
En god start er afgørende for både fastansattes og løst ansattes trivsel. Sørg derfor for at have en fast og effektiv onboardingsproces med en klar plan for den pågældende medarbejder. Det kan være morgenmadsvelkomst, rundvisning på kontoret, sidemandsoplæring og introduktion til andre afdelinger og medarbejdere. Kurser i processer og systemer, introduktion til virksomhedens historie og kultur samt andre indlæg endda køre online og været optaget på forhånd.
Luk din virksomhed op og få det fulde udbytte
Når en virksomhed består af medarbejdere med forskellige ansættelsesforhold, er det især vigtigt, at der blandt alle i medarbejderstaben er fuld transparens i forhold til, hvem der er løst ansatte, og hvem der er fastansatte – og helst med gode begrundelser for de enkelte valg. Når det er sagt, gælder det om ikke at gøre forskel på ledelsen af de forskellige ansatte. Luk derfor også din virksomhed op for freelancere og vikarer og inviter dem med til både medarbejdermøder, statusmøder og i øvrige fora, som er nødvendige for, at de kan udføre deres arbejde bedst muligt.
Ifølge Sara må du heller ikke glemme det sociale, når du har freelancere eller vikarer tilknyttet. Sørg for at invitere dem med til de sociale aktiviteter i virksomheden som fredagsbarer, julefrokoster og lignede, så de føler, at de indgår i medarbejderstaben på lige fod med de fastansatte. Det gælder i det hele taget, at de fleste løst ansatte føler et behov for at høre til på en arbejdsplads – også selv om det er midlertidigt. Hvis din virksomhed er i stand til at tilbyde dette, så vil du alt andet lige få et bedre afkast i sidste ende i form af motiverede ansatte, der vil yde en ekstra indsats.
Luk din virksomhed op
Når en virksomhed består af medarbejdere med forskellige ansættelsesforhold, er det især vigtigt, at der blandt alle i medarbejderstaben er fuld transparens i forhold til, hvem der er løst ansatte, og hvem der er fastansatte – og helst med gode begrundelser for de enkelte valg. Når det er sagt, gælder det om ikke at gøre forskel på ledelsen af de forskellige ansatte.
Måske vil du også læse
6 spørgsmål du skal stille vikarbureauet
Få vores bud på 6 spørgsmål, du skal stille, hvis du vil udfordre dit vikarbureau og øge chancerne for, at I er det rette match.
Vikarkorps er en del af webshoppens succes
Matas’ webshop buldrer derudaf. For tre år siden opsatte ledelsen nogle mål i en femårsplan, og to år før tid er alle mål nået. Læs om vores samarbejde her.